fbpx

Stresscoaching

Stress kan ramme alle – ofte når vi mindst venter det

Der kan være mange årsager til stress. Hvis du oplever vedvarende stress, er det afgørende at få den rette hjælp, så du kan reducere dit stressniveauet og få det godt igen. Og ikke mindst – forebygge at blive stresset i fremtiden. Det kan stresscoaching hjælpe dig med.

 

Hvad er stresscoaching?

Stresscoaching er et fokuseret forløb, der har formål at få dig hurtigt på fode igen, men også at forebygge, at det sker igen. Forløbet indeholder tre elementer:


  • Grundlæggende viden om stress, stressårsager og stress symptomer
  • Afstresning: Konkrete værktøjer til at reducere stress nu og her
  • Forebyggelse: Fokus på hvordan du forebygger stress fremover –gennem indsigt og forståelse i dine tanker og reaktionsmønstre.


Et stresscoaching-forløb består af 7 samtaler fordelt over ca. 2½ måned samt bogen ”Mindre stress – mere overskud” af Bjarne Toftegaard fra forebygstress.dk. Se mere om pris og praktisk info her.


Er du i tvivl om du er stresset?

Jeg møder jævnligt mennesker, der slet ikke er bevidste om, hvor stressede, de er. De kan bare mærke, at de ikke trives. Og det er i virkeligheden det vigtigste – at tage sig selv alvorligt, når tingene er svære.

Du er altid velkommen til at kontakte mig for en uforpligtende snak eller booke en samtale. Jeg svarer som regel inden for 24 timer på hverdage. Så finder vi sammen ud af, hvad der er den rette løsning for dig. Om det er stresscoaching, terapeutiske samtaler – eller en kombination af begge dele.


Lidt om stress – helt kort

Stress er en naturlig reaktion…

Stress er ofte – hvis ikke altid – en del af vores liv. Det er en overlevelsesmekanisme. Det er primært en fysisk reaktion, hvor vores ”kamp-flugt”-instinkt bliver aktiveret, fordi kroppen tror, der er fare på færde. Og det er jo meget godt. Hvis der er en reel fare. Udfordringen kommer, når vores nervesystem konstant tror, der er fare på færde.

Vi kan alle være stressede i perioder. Det er for så vidt ikke farligt. Problemet kommer, når vi er lidt i ”overlevelse” hele tiden over for lange periode. Måneder – ja, nogle gange år! Så går vi fra at opleve kortvarige stressreaktioner til at være i en varig stresstilstand. 


Stress er en belastningsreaktion

Når vi udsættes for en vedvarende stressbelastning, kan det blive farligt for os. Når vi bliver syge af stress er det en belastningsreaktion, der gradvist er blevet opbygget. Nogle oplever, at stressen – og en efterfølgende sygemelding – rammer dem som et lyn fra en klar himmel. Det gør den ikke. Men det var dråben, der fik bægret til at flyde over. De har bare ikke tillagt signalerne undervejs betydning.

Arbejdspres, dårligt arbejdsmiljø, skilsmisse og konflikter er eksempler på situationer, hvor vi kan blive stressede ud over, hvad godt er.

Fordi det ofte sker gradvist, er det nemt at overhøre, de små signaler kroppen giver os på, at det er ved at være nok. Og når vi ikke lytter til symptomerne og ændrer kurs, tager symptomerne til i styrke. Og bliver alvorligere.

Vi håndterer alle stress forskelligt. Det der stresser den ene, påvirker måske ikke en anden – og omvendt. Det vigtige er, at du lærer dig selv og dine signaler at kende. Det er noget af det, som stresscoaching kan hjælpe dig med.


Stress-symptomer

Som nævnt er det helt normalt at opleve stress – det er en naturlig fysiologisk reaktion. Helt forenklet: Kroppen udskiller stresshormoner (adrenalin og kortisol), som forbereder kroppen på at yde sit maksimale. Pulsen stiger, vejrtrækningen bliver hurtigere og musklerne gør sig klar til reagere. Kroppen er i alarmberedskab. Det er gavnligt, men KUN når det er meget kortvarigt.

Når stresshormonerne ophober sig i vores krop, begynder vi at få symptomer på, at vi er ved at være overbelastede. Det er individuelt, hvordan den enkelte reagerer på stress. Symptomerne kan opdeles i, hvor alvorlige, de er. Grønne, gule og røde – og ligesom trafiklyset, skal du handle derefter:


AKUT STRESS. Det oplever vi, når vi skal yde lidt ekstra. Når vi bliver usikre eller er ved at komme for sent til et vigtigt møde. De er ok og er hurtigt ude af vores system igen. Eksempler:


  • Midlertidig hjertebanken
  • Midlertidig rysten eller tics
  • Sveder
  • Tørhed i munden
  • Sommerfugle i maven
  • Knugen i brystet eller maven
  • Tissetrang
  • Anspændthed


MODERAT STRESS. Kroppen fortæller dig, at du skal til at være opmærksom. Sæt farten ned, lyt til din krop og stop op. Det er afgørende, at du genskaber balancen. Eksempler:


  • Træthed
  • Sover dårligt om natten
  • Tænker hele tiden
  • Uro i kroppen
  • Indre modstand / modvilje
  • Irritabel
  • Lettere til tårer
  • Indesluttet


ALVORLIG STRESS. Kroppen siger stop. Du bør ikke under normale omstændigheder opleve disse symptomer. Det er tegn på overbelastning og ophobning af stresshormoner. Du skal tage det alvorligt og få hjælp, så du ikke bliver syg. Eksempler:


  • Glemmer ting og er fraværende
  • Eksem og/eller sygdom forværres
  • Uforklarlige smerter
  • Aggressiv og/eller mindre social
  • Større forbrug af stimulanser (herunder også overtræning og øget arbejdsbyrde)
  • Mave- og tarmproblemer
  • Blødningsforstyrrelser
  • Manglende selverkendelse


Det er dog vigtigt at understrege, at hvis du har alvorlige symptomer (de røde), skal du også konsultere en læge for at udelukke, at det skyldes andre ting.

kilde: Bjarne Toftegård - Forebyg Stress ApS ©


ER DU RAMT AF STRESS? Så tøv ikke med at få den rette hjælp til at få det godt igen. Som exam. psykoterapeut MPF & certificeret stresscoach giver jeg dig kompetent hjælp til at blive stressen kvit. Efter den første samtale skræddersyr vi et forløb, som passer til netop dig og din situation.